De pull-off

gitaar pull-off

De pull-off is een veel gebruikte gitaartechniek.

Met deze techniek sla je een snaar niet aan met je slaghand, maar met je frethand. Je doet dit door een vinger van je frethand 'van de snaar te trekken'. Door het losschieten van de snaar krijg je een toon.

 

De pull-off

Inhoud

  1. Waarom een pull-off?
  2. Notatie van een pull-off
  3. Hoe speel je een pull-off?
  4. Combinatie met hammer-on

 

Waarom een pull-off?

Wil je gitaar wilt leren spelen, dan krijg je met deze speelwijze te maken.

Waarom zou je deze speeltechniek willen beheersen?
En waarom zou je deze willen gebruiken en wanneer pas je deze toe?

De voornaamste redenen voor het gebruik van een pull-off zijn:

  • De klank. Een pull-off klinkt anders dan wanneer dezelfde toon aangeslagen wordt de je slaghand (of met je plectrum). De overgang naar de 'getrokken' toon is vloeiender. Met de techniek rijg je de tonen als het ware aaneen.
     
  • Snelheid. Met deze getrokken aanslagen kun je snelheid maken. Het scheelt aan coördinatie tussen je frethand en slaghand. Je kunt bijvoorbeeld alleen de eerste tonen van een reeks aanslaan en de rest van de tonen 'getrokken' spelen. Daarmee breng je meer rust in je spel in een toch snelle tonenreeks. Optimaal gebruik voor snelheid kun je halen door de pull-off te combineren met een hammer-on.

 

Notatie van een pull-off

Pull-off's kunnen op verschillende manieren zijn aangegeven:

  • Een boogje met een 'p' (of hoofdletter 'P')
     
  • Alleen de letter 'p' (of 'P'). Dit zie je meestal in ene op zichzelf staande gitaartab (als er geen notenbalk boven staat). De letter 'p' wordt dan tussen de 2 tonen weergegeven, waar je de pull-off mee moet maken. Bijvoorbeeld '8h6': Een pull-off van de 8e naar de 6e fret.
     
  • Alleen een boogje. Dit zie je wel eens in het klassieke notenschrift. Een boogje kan meer betekenen dan een pull-off. Bijvoorbeeld ook een hammer-on of het laten doorklinken van een toon. Hoe weet je dan of het een pull-off moet zijn? Wel, als een hogere toon gevolgd wordt door een lagere, met en boogje ertussen. Dan kun je ervan uitgaan dat er een pull-off wordt bedoeld.

Voorbeeldje:

pull-off notatie

Alle bovenstaande notaties betekenen hetzelfde: Een pull-off van de 8e naar de 6e positie op de B-snaar, gelijk gevolgd door een pull-off naar de 5e positie. En nog een tussen de 7e en 5e positie op de G-snaar.

  • Uiterst links staat een gitaartab, geschreven als platte tekst (bijvoorbeeld in notepad). In een plat tekstbestandje kun je geen boogjes maken. De 'p' code staat dus tussen de tonen: De begin-toon en de toon waar je de snaar naar moet trekken.
     
  • In het midden staat een tabje met het notenschrift erboven (geschreven in power-tab editor). De pull-off wordt aangegeven met een boogje en de letter 'P'.
     
  • Helemaal rechts een notenbalk zonder tab. De getrokken tonen worden ook aangegeven met een boogje en de letter 'P'.

    In deze notatie is de letter 'P' ook nog wel eens weggelaten en dan zie je alleen het boogje. Dat is dan geen probleem: Omdat de toon waar het boogje naartoe gaat lager is dan de toon waar het boogje vanaf komt, weet je al dat er een pull-off bedoeld wordt.

 

Hoe speel je een pull-off?

Uitgaande van de onderstaande reeks:

pull-off gitaartab

Hoe speel je dat?

  1. Je ziet de eerste reeks als 3 tonen op de B-snaar. Druk de B-snaar in op de 8e, 6e en 5e positie (de 'G', 'F' en 'E'). Je pink op de 8e positie, middelvinger op de 6e positie en je wijsvinger op de 5e positie.
     
  2. Sla nu de B-snaar aan met je slaghand. Dat geeft de toon op de 8e positie van die snaar (de 'G').
     
  3. Terwijl de snaar nog klinkt, trek je je pink van de B-snaar. Trek naar onderen en laat je middelvinger en wijsvinger staan. Door het lostrekken laat je de toon doorklinken naar de 6e positie (waar je middelvinger staat).
     
  4. Terwijl de toon nog klinkt, trek je nu je middelvinger van de B-snaar. Op dezelfde manier. Laat je wijsvinger staan. Dit lostrekken laat de toon doorklinken in de 5e positie (die je wijsvinger ingedrukt houdt).
     
  5. Het volgende stukje. Druk de 5e en 7e positie van de G-snaar in (de 'D' en 'C'). De 7e positie met je ringvinger en de 5e positie met je wijsvinger.
     
  6. Sla nu de G-snaar aan met je slaghand. Je hoort nu de toon op de 7e positie (de 'D').
     
  7. Terwijl de snaar nog klinkt, trek je je ringvinger van de snaar. Trek opnieuw naar onderen en laat je wijsvinger staan. Dat doet de 'D' doorklinken naar de 'C', op de 5e positie.

let op dat je met het lostrekken de snaar waar je je vinger naar toe trekt niet mee laat trillen.
Je kunt dit voorkomen door:

  • Je vinger over de snaar waar je naar toe trekt te bewegen
     
  • Je vinger heel kort te laten landen op de snaar waar deze naar toe trekt. 
     
  • De snaar te dempen met een andere vinger (met je slag- of frethand).

Met deze reeks kun je het lostrekken oefenen met je pink, ringvinger en middelvinger.
Als je deze techniek wilt oefenen, herhaal dit soort reeksen dan regelmatig. 

 

Combinatie met hammer-on

Je kunt deze techniek gebruiken in combinatie met de hammer-on. De hammer-on is het tegenovergestelde van de pull-off. Hierin sla je de toon aan met je frethand, door je vinger op de positie te 'hameren'.

De combinatie van deze technieken in één reeks geeft een vloeiend en 'golvend' geheel. Na wat oefening kun je hier snelle reeksen van tonen mee spelen. 

Kennisbank

Trefwoorden

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.