Een andere A7 (A-septime). En waarom zou je een akkoord anders pakken?
07 juli 2022 

Een andere A7 (A-septime). En waarom zou je een akkoord anders pakken?

Hoe speel je het A7 akkoord op gitaar?

Veel gitaristen kennen A7 (septime) zo:

Gitaarakkoord A-seotime (A7) met akkoorddiagram en voorbeeld foto

  • Met een vinger druk je de 2e snaar in op het 2e vakje.
  • Met een andere vinger druk je de 4e snaar in, ook op het 2e vakje.
  • Dan zorg je er nog even voor dat je vingers rechtop staan, zodat de 1e snaar en de 3e snaar ook nog vrij kunnen trillen.
  • En dan sla je de dikste 5 snaren aan
  • En voilà, A7.

Leuk akkoord. 🙂

Maar, zoals met zoveel akkoorden, kan het ook anders.

Kijk naar het onderstaande plaatje.

Verschillende manieren op het A7 akkoord te pakken op gitaar

Het linker akkoord-diagram is de A7 van zonet.

Het rechter akkoord-diagram? Even goed kijken...

verhip het zijn dezelfde tonen. Dat is óók A7!

Juist. 🙂

Hoe kan dat dan?

Nou, het gaat allemaal om de tonen die je speelt.

Ik leg het uit in de onderstaande korte video.

Browse na de video nog even verder naar onderen voor meer achtergronduitleg en een overzicht van 16 akkoordvariaties voor A, Am, A7 en Am7 akkoorden (download).

Een andere A7 en waarom zou je die gebruiken?

Dit is een fragment van een online groepsles, waarin een cursist vraagt of de A7 versie die hij speelt ook goed is.


Wat maakt een akkoord een akkoord?

Een akkoord is opgebouwd uit verschillende tonen. Meestal zijn dat er 3 of meer.

Als je deze tonen tegelijk of kort achter elkaar aanslaat. Dan krijg je een samenklank.

En die samenklank maakt van die opeenvolgende tonen, een akkoord.

Welke tonen zitten in het A7 akkoord?

In A7 zitten de volgende tonen:

  • De A-toon. Dat is de grondtoon van het akkoord
  • De C#-toon (spreektaal "Cis").
  • De E-toon.
  • En de G-toon. De G-toon maakt van A-majeur (of gewoon "A") een A-septime ("A7") akkoord.

Zolang je samenklank uit die tonen bestaat, heb je A7. Ongeacht in welke volgorde je ze speelt.

Maakt de volgorde van tonen uit voor een akkoord?

In welke volgorde de verschillende tonen van een akkoord worden gespeeld, dat maakt voor het akkoord niet uit.

Technisch gezien dan.

Want met het veranderen van de volgorde van tonen, kan ook de beleving van het akkoord veranderen.

Net een andere klankvolgorde kan net iets frisser of juist iets zwaarder klinken.

Over het algemeen wordt wel gesteld, dat een akkoord normaal gesproken met zijn grondtoon begint. Dat wil zeggen dat de laagste toon van een akkoord, de grondtoon is. En dat is ook gelijk de naam van het akkoord.

Een E-akkoord, heeft als laagste toon, dus een E-toon (de dikste snaar). Of dat nu een E-majeur, E-mineur (Em), E7 (E-septime) of een andere variatie is, dat maakt niet uit. De laagste toon van het akkoord is een E-toon.

Veel gebruikte basisakkoorden met open E-snaar

Hetzelfde geldt voor het A-akkoord en zijn variaties. Dus ook voor A-septime (A7).

Nog even het plaatje van net:

Verschillende manieren op het A7 akkoord te pakken op gitaar

In beide A7 akkoorden zitten dezelfde tonen. Maar de volgorde is iets anders. In de linker-versie (de meest bekende versie) is de 3e snaar open gelaten voor de G-toon (de open 3e snaar is de G-snaar). In de rechter versie is de 3e snaar ingedrukt en wordt de G-toon gehaald van de 1e snaar. Dat is een een hogere G-toon, maar het is ook een G. Dus dat kan prima.

Dit maakt de klankbeleving van beide versies van A7 totaal verschillend. De 2e versie klinkt frisser. En de septime-toon is nadrukkelijker aanwezig, omdat het de hoogste toon is die je aanslaat.

Welke akkoordvariatie kies je dan?

Veel gitaristen zijn gewend aan 1 akkoordvariatie en laten het daarbij. Dat is prima natuurlijk, maar ook ergens wel jammer. Want verschillende variaties van een akkoord, kunnen een liedje ook weer een andere beleving geven.

En je kunt je akkoordvariaties ook afwisselen. Stel je voor dat een bepaald stukje muziek 2x voorkomt in een liedje (of vaker). Dan zou je de ene keer variatie 1 kunnen spelen en de volgende keer variatie 2. Dat geeft net weer iets meer afwisseling en leven aan een liedje. :-)

Zijn er meer manieren voor A7?

Jazeker :-) Je kunt A7 op veel verschillende manieren pakken. Er zijn verschillende grepen voor te bedenken.

Ik heb een overzicht voor je gemaakt met 16 variaties voor het A-akkoord (A), A-mineur (Am), A-septime (A7) en Am-septime (Am7).

Dit document kun je hier downloaden:
Akkoordenvariaties voor A, Am, A7 en Am7 >>>


Veel succes en plezier ermee! 💪

groetjes weer 🙂
Arvid


NB: Kun je wel een handig overzicht gebruiken van tonen op je gitaarhals?
Dat vind je in dit artikel: Alle tonen vinden en leren op je gitaarhals >>>


Nog een NB: Er zijn ook akkoorden met een samenklank van slechts 2 verschillende tonen. Dit is een aparte groep akkoorden die ook wel "power-chords" genoemd worden. Meer uitleg over deze groep akkoorden vind je in het 500-gitaartips boek.


En jawel, nog een NB: Wil je echt een akkoord met een andere laagste toon beginnen, dan kun je dat aangeven met een schuine streep achter de naam van het akkoord. Met daarachter de naam van de nieuwe laagste toon. Bijvoorbeeld "Em/G". Dat wil zeggen dat je een Em-akkoord speelt, met als laagste toon een G-toon. Ook hierover vind je meer uitleg in het E-boek met 500 tips voor gitaristen.

Over de schrijver
Allround studio/live-gitarist met 30 jaar studio-ervaring, 35 jaar podium-ervaring en 40 jaar gitaar-ervaring."Ik vind dat iedereen de kans zou moeten hebben te ervaren hoe waardevol muziek maken kan zijn. En ik vind het eeuwig zonde als iemand ontmoedigd raakt door iets wat fout aangeleerd is. Daarom begeleid ik mijn cursisten in al mijn trainingsprogramma's met het opbouwen van een goeie speeltechniek waar je wèl verder mee kunt komen."
Reactie plaatsen